PERSISTENCE OF FLEXIBLE MANORA LOCAL DANCES IN THE SOUTHERN REGION: A CASE STUDY OF MANORA BOONLONG NIMDUM GROUP OF BAN PHANOM WANG, PHANOM WANG SUB-DISTRICT, KHUAN KHANUN DISTRICT, PHATTHALUNG PROVINCE

Authors

  • Sorawee Buanui Nakhon Si Thammarat Rajabhat University, Thailand
  • Damrongsak Yota Nakhon Si Thammarat Rajabhat University, Thailand
  • Jittima Damrongwattana Nakhon Si Thammarat Rajabhat University, Thailand
  • Daycho Khaenamkaew Nakhon Si Thammarat Rajabhat University, Thailand
  • Chettha Muhammad Nakhon Si Thammarat Rajabhat University, Thailand
  • Chian Chunu Mahachulalongkornrajavidyalaya University Nakhon Si Thammarat Campus, Thailand

Keywords:

Flexible Manora, Persistence, Manora Boonlong Nimdum Group

Abstract

This study aims to study the persistence of flexible Manora local dances in the southern region in a case study of Manora Boonlong Nimdum Group of Ban Phanom Wang, Phanom Wang Sub-District, Khuan Khanun District, Phatthalung Province. The research is conducted as a qualitative study. The key informants consist of two groups: 1) The head and members of the Manora Boonlong Nimdum Group, with a total of ten persons, and 2) The supporters of Manora conservation, with a total of four persons, all informants are a total of 14 persons. The research tools employed in this study included a questionnaire, participatory observation,
and descriptive analytics. The research findings indicate the following details: 1) Knowledge preservation indicates that knowledge is inherited and memorized within the head and members of the group in order to sustain the knowledge of flexible Manora. This knowledge is largely derived from the demonstrations and practices of the teacher, namely, Mr. Boonlong Nimdum, who holds value in promoting patience and discipline in dancing and teaching; 2) The enduring knowledge of Manora dance recognizes the importance of the Manora dance moves in the following details: 1) The curtain pose, 2) The Ram Sot pose, and 3) The Teng Tung pose, and adding various poems to create fun and enjoyment in the Manora performance, such as the teacher worshiping verse and teachers' teaching verse; 3) Application and use in Manora performances to maintain knowledge and increase knowledge in Manora performances, include the following details: 1) Use of Manora dance moves in stage performances, 2) Use of Manora rhythms and melodies in modern songwriting, and 3) Using Manora's dance moves and rhythms in choreography for fashion shows.

References

กฤติยา ชูสงค์ และอักษราวดี ปัทมสันติวงศ์. (2564). ระบำดอกพะยอม: การสร้างสรรค์ผลงานการแสดงพื้นบ้านภาคใต้ดอกไม้ประจำจังหวัดพัทลุง ในเขตพื้นที่ลุ่มน้ำทะเลสาบสงขลา. วารสารวิจัย และพัฒนา มหาวิทยาลัยราชภัฏสุนันทา, 13(1), 41-55.

จิตรดารมย์ รัตนวุฒิ. (2560). มาตรการทางกฎหมายในการส่งเสริมการอนุรักษ์ และการคุ้มครองมรดกทางวัฒนธรรม กรณีศึกษา การแสดงออกซึ่งศิลปวัฒนธรรมพื้นบ้าน. วารสารนิติศาสตร์ และสังคมท้องถิ่น, 1(1), 135-169.

จินดา จันทร์สุวรรณ เเละคณะ. (2561). การวิเคราะห์กระบวนท่ารำในพิธีครอบเทริดมโนราห์. วารสารพัฒนศิลป์วิชาการ, 2(พิเศษ), 83-96.

จุฑามาศ อนุกูลวรรธกะ เเละคณะ. (2564). แนวทางการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ประวัติศาสตร์เพื่อส่งเสริมความเป็นพลเมืองชุมชนต้นแบบในการอนุรักษ์วัฒนธรรมท้องถิ่นของนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาตอนปลาย. วารสารมนุษยศาสตร์ และสังคมศาสตร์มหาวิทยาลัยพะเยา, 9(2), 23-40.

ไชยมนู กุนอก. (2562). การบริหารจัดการบนฐานความร่วมมือ: ฐานรากนวัตกรรมท้องถิ่น. วารสารการเมืองการปกครอง, 9(3), 249-152.

ฐานข้อมูลถิ่นใต้. (2561). ประวัติความเป็นมา/แหล่งกำเนิด. เรียกใช้เมื่อ 2 กันยายน 2566 จาก https://clib.psu.ac.th/southerninfo/content/2/bae72ee9

เดโช แสงจันทร์ เเละคณะ. (2562). วิเคราะห์ และประเมินคุณค่าเชิงสัญวิทยาในปรัชญาหลังนวยุคมองผ่านการแสดงมโนราห์โรงครูภาคใต้ประเทศไทย. วารสารมหาจุฬานาครทรรศน์, 6(2), 530-547.

วงษ์สิริ เรืองศรี. (2563). มโนราห์บนฐานการจัดการวัฒนธรรมร่วม: มโนราห์เติม เมืองตรัง. วารสารสังคมศาสตร์และวัฒนธรรม, 4(2), 12-27.

วชิราภรณ์ ชนะศรี เเละคณะ. (2562). มโนราห์ตัวอ่อน: กรณีศึกษามโนราห์จำเรียง ชาญณรงค์. วารสารวิชาการมหาวิทยาลัยราชภัฏภูเก็ต, 15(2), 214-229.

วิระเดช ทองคำ และกมล เสวตสมบูรณ์. (2560). การบริหารจัดการด้วยระบบเครือญาติเพื่อสร้างความซื่อสัตย์ต่อคณะมโนราห์ในจังหวัดพัทลุง. อินทนิลทักษิณสาร, 12(2), 73-87.

ศิรัมภา จุลนวล. (2558). การศึกษาศิลปะการแสดงมโนราห์เพื่อการออกแบบผลิตภัณฑ์ตกแต่งภายในที่อยู่อาศัย. วารสารวิชาการศิลปะสถาปัตยกรรมศาสตร์มหาวิทยาลัยนเรศวร, 6(2), 120-132.

สมโภชน์ เกตุแก้ว เเละคณะ. (2559). กลวิธีการรำมโนราห์ทำบท. วารสารวิชาการมหาวิทยาลัยราชภัฏภูเก็ต, 12(1), 174-196.

Downloads

Published

2024-05-08

How to Cite

Buanui, S., Yota, D., Damrongwattana, J., Khaenamkaew , D., Muhammad, C., & Chunu, C. (2024). PERSISTENCE OF FLEXIBLE MANORA LOCAL DANCES IN THE SOUTHERN REGION: A CASE STUDY OF MANORA BOONLONG NIMDUM GROUP OF BAN PHANOM WANG, PHANOM WANG SUB-DISTRICT, KHUAN KHANUN DISTRICT, PHATTHALUNG PROVINCE. Journal of Innovation for Sustainable Social Development, 3(2), 39–50. Retrieved from https://so18.tci-thaijo.org/index.php/J_ISSD/article/view/182

Issue

Section

Research Articles